حمایت از واحدهای صنعتی برای حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی و اعزام هیاتهای صنعتی- تجاری
یکی از راهکارهای صادراتی شرکت های کوچک و متوسط ، حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی است. از سوی دیگر، با تولید و ظهور کالاهای جدید و تنوع چشمگیر آنها و همچنین پیشرفت روز به روز فناوری، فرصت خوبی را برای بازاریابی هدفمند و فروش و صادرات محصولات شرکت ها به وجود آورده است. از همین رو شرکت های داخلی کوچک و متوسط همواره در تلاش هستند تا بتوانند با حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند. در همین راستا، شرکت شهرکهای صنعتی اصفهان ، بخشی از هزینه ای مربوط به حضور شرکت های کوچک و متوسط مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی را در نمایشگاه های داخلی و خارجی به عهده می گیرد و از حضور این شرکت ها در این رویدادها حمایت می کند.
این حمایت ها در جهت ورود و معرفی شرکت های کوچک و متوسط مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی به نمایشگاه های بین المللی و با رویکرد صادراتی انجام می شود تا این شرکت ها بتوانند سهم خود را در بازار های بین المللی پیدا کنند و در ادامه آن سهم بیشتری را از این بازار از آن خود نمایند. این حمایت ها با هدف بالابردن صادرات غیر نفتی کشور و تشویق شرکت های کوچک و متوسط مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی در راستای توسعه صادرات خود انجام گرفته است. لازم به یادآوری است که برای دریافت این تسهیلات، شرکت های کوچک و متوسط مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی می بایست حداقل ۲ ماه قبل از برگزاری هر رویداد، برای پر کردن فرم ارزیابی آمادگی صادرات، به شرکت شهرکهای صنعتی اصفهان مراجعه کرده، تا پس از احراز صلاحیت لازم، از حمایت ها برخوردار شوند.
حمایت از مطالعات پیش امکانسنجی (PFS) به منظور جذب شریک خارجی
شرکت شهرکهای صنعتی اصفهان در راستای حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، واحدهای خدمات فنی مهندسی و متقاضیان ایجاد آزمایشگاههای مرجع متقاضی جذب شریک خارجی را شناسایی نموده و با ارایه مشاورههای لازم، ایشان را برای تهیه مطالعه پیش امکانسنجی جذب شریک خارجی راهنمایی نماید.
مطالعه پیش امکانسنجی میبایست مطابق فرمت ابلاغی و مورد تایید سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه گردد.
سازمان پس از دریافت نسخ نهایی مطالعه و تایید آن، نسبت به انتشار و توزیع آن از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، سازمان توسعه تجارت، رایزنان بازرگانی ایران در خارج از کشور، وزارت امور خارجه و سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، هیاتهای صنعتی - تجاری ورودی و نیز از طریق معرفی در همایشهای جذب سرمایهگذار اقدام مینماید.
شرکت شهرکهای صنعتی اصفهان شرح خدمات کلی طرح مطالعه پیش امکانسنجی ابلاغی را در اختیار متقاضی قرار میدهد. شرح خدمات کلی مزبور در بخش ضمائم این دستورالعمل پیوست میباشد.
واحدهای مشمول (اعم از طرح و یا بهره بردار، حقیقی یا حقوقی) برای تهیه طرح مطالعه پیش امکانسنجی و انجام دو نوبت به روز رسانی شش ماهه (پس از تصویب)، با یک مشاور ذیصلاح قرارداد منعقد نماید.
واحدهای مشمول برای طرح مطالعه پیش امکانسنجی خود ناظر واجد صلاحیتی را تعیین خواهد نمود و طرح پس از تایید واحد صنعتی و ناظر، به زبان انگلیسی ترجمه و تاییدیه متخصص آشنا به زبان انگلیسی را درخصوص صحت ترجمه اخذ مینماید.
مطالعه نهایی (اصل و ترجمه) پس از تایید واحد مشمول، ناظر و متخصص زبان انگلیسی به تایید معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی اصفهان رسیده و پس از اخذ تاییدیه سازمان، نسبت به پرداخت حمایت اقدام می گردد.
حمایت از اخذ استانداردها، گواهینامههای ملی و بینالمللی
بنگاه های خرد، کوچک و متوسط، کنسرسیومهای صادراتی و اعضای آنها، طرفهای قرارداد شرکتهای مدیریت صادرات و اعضای نظام مبادلات پیمانکاری فرعی (SPX) برای صدور محصولات یا خدمات خود و حضور در بازارهای خارجی متناسب با نوع محصول یا خدمت، نیازمند اخذ برخی الزامات و مجوزهای صدور از گمرک ایران و ورود در کشورهای هدف و همچنین پروانهها، استانداردها، گواهینامههای کیفیت اجباری، نتایج آزمایشات و مجوزهای فروش تجاری از مراجعی همچون موسسات استاندارد، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آزمایشگاههای مرجع و همکار و همچنین موسسات بینالمللی، سازمانها و نهادهای تخصصی کشور هدف میباشند.
شرکت شهرکهای صنعتی اصفهان با هدف ارتقا محصولات بنگاههای خرد، کوچک و متوسط و فراهم نمودن زمینه حضور محصولات آنها در بازارهای هدف و نهایتا افزایش میزان صادرات بنگاه ها نسبت به حمایت از اخذ استانداردها، گواهینامههای ملی و بینالمللی اقدام و مبالغی بنا به دستورالعمل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران پرداخت می نماید.
پرداخت کمک هزینه حق عضویت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط فعال در سامانه های داخلی فروش محصولات و مواد اولیه:
همواره تقویت صنایع کوچک و متوسط در اولویت راهبردهای دولت ها به دلیل اهمیت توسعه صنعتی از طریق آنان قرار دارد و از آن به عنوان راهبردی اشتغالزا جهت بهبود توان رقابتی بهره برداری مینمایند. یکی از موارد تاثیر گذار بر وضعیت فعالیت و بازار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، بحث تبلیغ تولید محصولات تولید شده می باشد، تبلیغ کسب و کار را میتوان یکی از روش های موثر در افزایش میزان فروش و کسب مشتریان جدید عنوان کرد. از طریق دیگر یکی از شاخص های تاثیر گذار بر غیرفعال شدن واحدهای صنعتی، دسترسی نامناسب به مواد اولیه می باشد. در حال حاضر سامانه های فعال کسب و کار به کسب و کار (B2B) در کشور فعالیت دارند که یکی از وظایف آنها معرفی کسب و کارهای تولید کننده مواد اولیه و تولید کنندگان محصولات نهایی میباشد که می توان از طریق آنها تولید کنندگان مواد اولیه به واحدهای صنعتی معرفی نمود و همچنین امکان فروش کالای نهایی را به مصرف کنندگان فراهم میآورند. لذا ضرورت توجه بیشتر به این بخش از صنعت منجر به حمایت مالی از شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان یکی از برنامههای حمایتی از صنایع کوچک و متوسط گردیده است.